Konflikt – szansa czy zagrożenie?

Udostępnij

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Zbudowanie skutecznego i zgranego zespołu to długi proces, ale wcale nie niemożliwy do realizacji. Przychodzi jednak taka chwila, kiedy z dumą można spojrzeć na wszystkie osoby w firmie i powiedzieć do samego siebie, że teraz to można góry zdobywać!

Kiedy pojawia się konflikt

Jeśli już jesteś na tym etapie to świetnie, bardzo Ci tego gratuluję, bo przeszedłeś niełatwą drogę. Jednak nawet w najlepszym zespole, kiedy w grę wchodzą emocje, presja, stres czy zmęczenie pojawia się konflikt. Co to takiego? Definicji jest wiele, ale w dużym uproszczeniu konflikt to rodzaj niezgody pomiędzy dwoma osobami. Z reguły pewne napięcia występujące między ludźmi, którzy ze sobą współpracują można rozwiązać od razu korzystając z zasobów członków zespołu i z pewnych schematów postępowania.

Kiedy konflikt narasta

Z reguły rozwiązanie takiego konfliktu jest skuteczne i jest kolejnym etapem w procesie budowania zaufania zespołu. Są jednak sytuacje, gdy konflikt narasta sprawiając, że trudniej go rozwiązać, dotychczasowe sposoby nie działają, a atmosfera robi się “gęsta”. Konflikt ma to do siebie, że zawsze zostanie zauważony, jest łatwo wyczuwalny także dla osób z zewnątrz! Dlaczego konflikt narasta i jak to się dzieje? Otóż, kiedy konflikt staje się osobistą sprawą jest dużo trudniejszy do rozwiązania. Ponadto dzieje się tak też wtedy, gdy prawdziwe źródło konfliktu nie zostaje odkryte i rozwiązywane są tylko powierzchowne niezgody. Co zrobić w przypadku osobistych konfliktów, które mogą się w konsekwencji stać zagrożeniem dla dobrze funkcjonującego zespołu? 

To Ci pomoże rozwiązać konflikt

Jest kilka rzeczy, które mogą być bardzo pomocne:

  1. Dowiedz się, o co tak naprawdę chodzi. czyli poznaj fakty.
  2. Uświadom sobie i stronom, że żadna z nich nie chce tak naprawdę dla nikogo źle
  3. Bądź otwarty, nie oceniaj, pozwól na uczucia i emocje każdej ze stron i subiektywny odbiór różnych sytuacji. Nie opowiadaj się po żadnej ze stron. Doceń szczerość. 
  4. Uzyskaj wsparcie od zespołu, co można jeszcze zrobić żeby pomóc w tej sytuacji? Gracie do jednej bramki, ważne są jasne sytuacje. Zespół doceni, że cenisz jego zdanie. 
  5. Doprowadź do konfrontacji, ale prowadź rozmowę w taki sposób, żeby każdy wyszedł z niej “wygrany”. Każda ze stron powinna wychodząc z rozmowy czuć się lepiej, niż przed. 
  6. Zadbaj o propozycje wyjścia z sytuacji oraz przekaż realne konsekwencje jeśli konflikt będzie nadal trwał.
  7. Ustalcie czas, jaki sobie dajecie na realizację rozwiązań i kompromisów. 

Nie ma sytuacji bez wyjścia i konfliktów nie do rozwiązania, o ile każda ze stron będzie czuła, że podczas całego procesu rozwiązywania konfliktu nie została pominięta. Przeciwnie – niech poczuje, że jej emocje, uczucia i potrzeby są ważne. Proces dojścia do zupełnego porozumienia czasem przeciąga się w czasie, ale warto go przejść.

Każda osoba w zespole znalazła się w nim nie przez przypadek, wnosi do niego coś ważnego i cennego, więc warto ponieść trud rozwiązania trudności, żeby konflikt nie był zagrożeniem dla całego zespołu, a szansą na rozwój kompetencji osobistych współpracownika.

Autor: Patrycja Lewandowska

Bądź na bieżąco i dołącz do Newslettera

Bądź na bieżąco

Dołącz do newslettera

Remontowe rewolucje w kamienicach

Odwiedź mój kanał na YouTube

Szkolenie

Akademia Inwestorów

Szkolenie

Remont kamienicy krok po Kroku

Mentoring

Pracuj ze mną nad swoją inwestycją

Więcej ciekawych artykułów