Jak skutecznie pracować w zespole sprzedażowym?

Udostępnij

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Michael Jordan, sześciokrotny mistrz NBA powiedział, że “Talent wygrywa mecz, ale praca zespołowa i inteligencja wygrywa mistrzostwa”. I mimo że jako dwukrotny medalista olimpijski mógłby przypisać sobie zasługi i chwałę za każdą wygraną, to jednak miał świadomość, że tylko praca zespołowa pozwoliła zrobić to tyle razy. 

Sukces indywidualny to marzenie wielu z nas, ambicje nie pozwalają spocząć na laurach i zachęcają do nieustającego rozwoju i inwestycji w siebie. Jednak czasem przychodzi taki moment, że na naszej drodze do sukcesu potrzebujemy pomocy, bo czujemy, że są rzeczy, które wymagają od nas takiego zaangażowania, że po prostu trzeba się tym z kimś podzielić. I już wtedy w głowie zaczyna się proces  budowy zespołu. Jest zasadnicza różnica między ludźmi, którzy ze sobą pracują, a takimi, którzy są zespołem, chociaż pozornie wydaje się, że to jedno i to samo. 

Zbudowanie zespołu, który będzie z zaangażowaniem realizował wyznaczone cele, to ciężka praca, wymagająca dużo samozaparcia, wytrwałości, ale też na późniejszym etapie… zaufania. Pojawia się zatem pytanie: co jest najważniejsze w budowaniu zespołu? Jakie trzeba przyjąć kryteria żeby faktycznie osoby, które będziemy mieć w zespole były akurat tymi osobami, z którymi chcemy pracować?

Po pierwsze i myślę najważniejsze w pracy zespołowej jest bardzo dobra znajomość… samego siebie. Dlaczego? Otóż osoba, która zna siebie, wie jakie ma kompetencje, wie jakie ma swoje talenty, ale zna też swoje słabsze strony i będzie wiedziała kogo do zespołu brakuje, kto dopełniłby towarzystwo. Jeśli wiem, że jestem dość chaotyczny, ale mam dużo pomysłów, to osoba, która będzie w zespole potrzebna to taka, która jest na te pomysły otwarta i taka, która uporządkuje pewne rzeczy.

Po drugie, kolejną ważną rzeczą w budowaniu zespołu jest… umiejętność komunikacji. Nie ma idealnych ludzi, nie ma zespołów bez konfliktów i napięć, ale sztuką jest z każdej takiej sytuacji wyjść obronną ręką i jeszcze silniejszym jako zespół. Trzeba samemu umieć się komunikować żeby mieć zespół, który to potrafi. Z rzeczy równie istotnych to: przestrzeń, swoboda, zaufanie, wyzwania. Praca w zespole, kiedy kilka osób realizuje jeden projekt, wymaga od ludzi podobnego poziomu zaangażowania. Świadomość, że jak np. jedna osoba się rozchoruje, to cały zespół stanie na głowie, by doprowadzić projekt do końca jest rzeczą, która najlepiej wartościuje jakość zespołu. Nie świadczy to o tym, że nie ma ludzi nie do zastąpienia, bo z tym się akurat absolutnie nie zgadzam. Jest to wyznacznik tego, że nasz zespół jest zgrany, dobrze zorganizowany, idzie w tym samym kierunku, a jednocześnie jest samodzielny w działaniu jako jednostka. 

Jeśli stworzymy już swój zespół, mamy obok siebie osoby, które są zaangażowanie, doświadczone, które swoimi wciąż podnoszonymi kompetencjami sprawiają, że każdy proces idzie sprawniej, które swoje zadania wykonują skutecznie i samodzielnie. Pamiętaj, by dawać im możliwość bycia decyzyjnym i odpowiedzialnym w kluczowych aspektach prowadzonych projektów, wpłynie to pozytywnie na morale, będzie miało wpływ na poczucie spójności oraz coraz większą skuteczność prowadzonych projektów czy sprzedaży.  

Warto pamiętać, że dobrego zespołu nie buduje się w ciągu tygodnia czy dwóch, jest to jak wspomniałam na początku proces, który bywa trudny i uciążliwy. Jeśli zdarzy się nam kilka razy trafić na osoby, z którymi nie udało się nam porozumieć i złapać wspólnego “flow” – to nie należy się przejmować. Sukces jaki można osiągnąć działając w zespole wart jest tego wysiłku. 

Bądź na bieżąco i dołącz do Newslettera

Bądź na bieżąco

Dołącz do newslettera

Remontowe rewolucje w kamienicach

Odwiedź mój kanał na YouTube

Szkolenie

Akademia Inwestorów

Szkolenie

Remont kamienicy krok po Kroku

Mentoring

Pracuj ze mną nad swoją inwestycją

Więcej ciekawych artykułów